Radenie rýchlosti - Autoškola DLD VIKTÓRIA

Autoškola
DLD VIKTÓRIA

Autoškola v KošiciachVodičák sk. B+B1,AM Osobné auta do 3,5tNákladné vozidlá do 3,5tKvalitne,zodpovedne,fér Vždy aktuálna apka s PCPMáš kontrolu nad hodinami

Prejsť na obsah

Radenie rýchlosti

Pre žiaka autoškoly
Toto platí pre  auto v autoškole
Časy keď žiak v autoškole nevedel radiť, inštruktor penil ale na skúške adept dostal od policajta vodičák sú už preč... aspoň v Košiciach ...Niekedy sa na skúške jazdilo na dvojke celú skúšku, policajt bol ticho, teraz už policajti nie sú ticho a .... teraz keď nevieš radiť RS vykonaj skúšku na automate. Skúša štát, policajt nie autoškola !
Pretože podľa vyhlášky ktorú vydal štát (asi +- 2017 r) už na skúške policajt zohľadňuje aj fakt že či žiadateľ na skúške správne radí prevodové stupne podľa zaťaženia vozidla, na spotrebu a emisie produkované pri jazde. Z pohľadu autoškôl je kurz rovnaký ale v automate ideš od začiatku len pravidlá CP a brzda a plyn. Na "manuále" musíš najprv zvládnuť spojku, radenie RS.
V autách sa používa
  • manuálna prevodovka





vodič pre rozjazd, radenie, podraďovanie rýchlostných stupňov a zastavenie potrebuje vedieť ovládať spojku a používa manuálne - ručné radenie jednotlivých prevodový chstupňov
  • automatická prevodovka
vodič pre rozjazd, radenie, podraďovanie rýchlostných stupňov a zastavenie  nepotrebuje ovládať spojku a radenie jednotlivých stupňov vykonáva robotická prevodovka.
Polohy radiacej páky
P - "Parking", R - "Reverse", N - "Neutral", D - "Drive", M - "Manual", S - "Sport"
Pred jazdou stlačíte brzdový pedál presuniete páku do polohy D, pustíte brzdu a idete ...plyn... brzda... plyn... docela fajn :)
Ak v autoškole po výcviku vykonáte skúšku na automate tak dostanete vodičák s obmedzením len na automat !!!
O kurz na automat je malý záujem, počet hodín je rovnaký. Naša autoškola kurz na automat nevykonáva.

Manuálna prevodovka v autoškole:
Pre žiaka autoškoly môže radenie rýchlostných stupňov pôsobiť ako niečo nepochopiteľné. Hlavne pre „bifľošov“ a netechnicky rozmýšľajúcich (na smártfóne by to šlo :) ). Autoškola sa snaží to žiakovi uľahčiť a dá mu nejaký ten manuál a žiak sa snaží radiť podľa naučených poučiek. Ale správny moment na preradenie konkrétneho rýchlostného stupňa sa môže líšiť v závislosti od výkonu a točivého momentu motora v aute, spôsobu jazdy, zaťaženie vozidla a výškového profilu cesty. Na rovine to ide aj podľa poučky a 1 a potom 2 a 3 (trojka aj pri 25 km/h :) ) , ale čím strmšia cesta (stúpanie), tým je nutnejšie držať motor vo vyšších otáčkach. Pokles otáčok (nízke otáčky) sa prejaví vibráciami od motora a auto nereaguje na pridanie plynu, takže po pridaní plynu vôbec neťahá a nezrýchľuje, alebo len veľmi pomaly. Tu nepomôže nič iné len treba bleskom zareagovať (bez inštruktora) a podradiť, a tým zvýšiť otáčky motora pri rovnakej rýchlosti vozidla, inak auto sa zatrasie a zdochne. Takže tomu kto radí podľa poučiek určite príde okamžik keď spraví chybu a skúste to vysvetliť policajtovi na skúške :) ! Dať radu? no.... chce to jazdiť jazdiť a jazdiť aj nad rámec minimálnych hodín v kurze autoškoly a dostať pre radenie cit.
Preradenie na iný RS...kedy preradiť...
Je rozdiel či idete po rovine, hore kopcom stúpanie je väčšie alebo menšie, idete dole kopcom. Motor nesmie extrémne hučať, avšak nesmie sa dusiť na nízkych otáčkach. Radíme podľa otáčkomera a šikovnejší podľa sluchu.
Je rozdiel kedy preradím lebo auto je zaťažené, nie je, je len vodič a inštruktor alebo je tam navyše aj policajt (+100 kg), ťaháme príves a podobne...

Na rovine pri dosiahnutí 1500 až 2000 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Zaťažené auto, prívesný vozík, policajt v aute (+100 kg) daj 2500 ot.  

V stúpaní  pri dosiahnutí 2500 až 3000 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Väčšie stúpanie, zaťažené auto, policajt v aute (+100 kg) daj 3000 ot.

V klesaní pri dosiahnutí 1100 až 1500 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Dá sa radiť aj podľa rýchlosti na tachometri ale  toto platí len pre dané  auto v autoškole.
1 RS - jednotka
Slúži na rozjazd, pomalú jazdu do 15 - max 20 km/h napríklad v úzkom priestore , manévrovanie  s vozidlom na parkovisku, posúvanie sa na semafore, jazda cez kužele, jazda cez spomaľovač a pod
2 RS - dvojka
Po rozjazde radíme 2 RS. Na dvojke jazdíme v uličkách, pri dávaní prednosti na križovatke a odbočovaní  podraďujeme tiež  dvojku, dobre je spomaliť a podradiť dvojku v meste pred veľmi nebezpečnými miestami a pod
Preradenie na 2 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.
Preradenie na 2 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
3 RS - trojka
Bežná jazda v meste do 50 km/h. V meste jazdíme od 30 do 50 km/h. Jazda v stúpaní do kopca
Preradenie na 3 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.
Preradenie na 3 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
4 RS - štvorka
Viac prúdové  cesty v meste  kde je rýchlosť nad 50 km/h. Mimo mesta. Jemné stúpania.
Radím nad  5O km/h
Preradenie na 4 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.
Preradenie na 4 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
5 RS - päťka
Mimo mesta, na diaľnici, na rovine  nad 80 km/h, len mierné stúpanie
Preradenie na 5 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.
Preradenie na 5 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
R -spiatočka
Na stojacom aute!
Copyright 2020, All rights reserved. KONTAKT NA AUTOŠKOLU: info@dldviktoria.sk, 0911868341
Kancelária autoškoly: Košice, Južná Trieda 93, Podnikateľské Centrum STROJÁR, 7 poschodie, č.d. 707-708
Návrat na obsah