Radenie rýchlosti - Autoškola DLD VIKTÓRIA

Autoškola

Autoškola v KošiciachKvalitná výuka už na teóriiPoctivý, plný a fér výcvikTesty?, v pohode :)Výhodná cena kurzu BKvalitná autoškolaÚspešnosť na skúškeAutoškola v KošiciachAbsolvuješ všetky hodinyVodičák skupiny B Autoškola v KošiciachKvalitne,zodpovedne,fér Autoškola v KošiciachVždy aktuálna apka s PCPAutoškola v KošiciachMáš kontrolu nad hodinami

DLD
VIKTÓRIA
DLD VIKTÓRIA
Daniel Demjan
0911868341
0911868341
info@dldviktoria.sk
info@dldviktoria.sk
MENU
Prejsť na obsah

Radenie rýchlosti

Pre žiaka autoškoly
Toto platí pre  auto v autoškole
Časy keď žiak v autoškole nevedel radiť, inštruktor penil ale na skúške adept dostal od policajta vodičák sú už preč...
...aspoň v Košiciach... Kto je "drevo" tak treba jazdiť v kurze viac hodín a až potom na skúšky. Štát sprísnil, alebo len policajti?
...Niekedy sa na skúške jazdilo na dvojke celú skúšku, policajt bol ticho, teraz už policajti nie sú ticho a .... teraz keď nevieš radiť RS vykonaj skúšku na ae. Skúša štát, policajt nie autoškola !
Pretože podľa vyhlášky ktorú vydal štát (asi +- 2017 r) už na skúške policajt zohľadňuje aj fakt že či žiadateľ na skúške správne radí prevodové stupne podľa zaťaženia vozidla, na spotrebu a emisie produkované pri jazde. Z pohľadu autoškôl je kurz (počet hodín) rovnaký na manuál a a, ale v ae ideš od začiatku len pravidlá CP a len brzda a plyn a a sa rozbehne a radí prevodové stupne. Aj slabý žiak to zvládne. Na "manuále" musíš najprv zvládnuť spojku pri rozbehu, spojku pri radení a radenie RS "hore" ale aj "dole", a radiť prevodové stupne podľa zaťaženia vozidla, na spotrebu a emisie produkované pri jazde.
V autách sa používa
  • manuálna prevodovka





vodič pre rozjazd, radenie, podraďovanie rýchlostných stupňov a zastavenie potrebuje vedieť ovládať spojku a používa manuálne - ručné radenie jednotlivých prevodový chstupňov. Na skúške policajt preveruje či žiadateľ správne radí prevodové stupne podľa zaťaženia vozidla, na spotrebu a emisie produkované pri jazde.
  • aická prevodovka
vodič pre rozjazd, radenie, podraďovanie rýchlostných stupňov a zastavenie  nepotrebuje ovládať spojku a radenie jednotlivých stupňov vykonáva robotická prevodovka.
Polohy radiacej páky
P - "Parking", R - "Reverse", N - "Neutral", D - "Drive", M - "Manual", S - "Sport"
Pred jazdou stlačíte brzdový pedál presuniete páku do polohy D, pustíte brzdu a idete ...plyn... brzda... plyn... docela fajn :) a ja na takom jazdím súkromne.
Ak v autoškole po výcviku vykonáte skúšku na ae tak dostanete vodičák od policajtov s obmedzením len na a !!!
O kurz na a je malý záujem, počet hodín pre kurz je rovnaký ako na manuál. Naša autoškola kurz na a nevykonáva. V Košiciach je cca 25 autoškôl ale len 3 - 4 vozidla na a.
Manuálna prevodovka v autoškole:
Automatické prevodovky síce začínajú dominovať už aj na našich cestách, ale mnoho vodičov uprednostňuje  stále poctivý manuál. Aby vodič čo najefektnejšie  využili výkon motora podľa zaťaženia vozidla, prihliadal aj na spotrebu paliva a emisie produkované pri jazde  je potrebné preraďovať rýchlostné stupne smerom „hore“ a aj smerom „dole“. V kurze autoškôl je zo Zákona predpísaný minimálny počet hodín, mestá sú väčšie a menšie a ...... a pre niektorých žiakov autoškoly môže radenie rýchlostných stupňov pôsobiť ako niečo nepochopiteľné. Hlavne pre „bifľošov“ a netechnicky rozmýšľajúcich (na smártfóne by to šlo :) ). Autoškola sa snaží to žiakovi uľahčiť a dá mu nejaký ten manuál a žiak sa snaží radiť podľa naučených poučiek. Ale správny moment na preradenie konkrétneho rýchlostného stupňa sa môže líšiť v závislosti od výkonu a točivého momentu motora v aute, spôsobu jazdy, zaťaženie vozidla a výškového profilu cesty. Na rovine to ide aj podľa poučky a 1 a potom 2 a 3 (trojka aj pri 25 km/h :) ) , ale čím strmšia cesta (stúpanie), tým je nutnejšie držať motor vo vyšších otáčkach. Pokles otáčok (nízke otáčky) sa prejaví vibráciami od motora a auto nereaguje na pridanie plynu, takže po pridaní plynu vôbec neťahá a nezrýchľuje, alebo len veľmi pomaly. Tu nepomôže nič iné len treba bleskom zareagovať (bez inštruktora) a podradiť, a tým zvýšiť otáčky motora pri rovnakej rýchlosti vozidla, inak auto sa zatrasie a zdochne. Takže tomu kto radí podľa poučiek určite príde okamžik keď spraví chybu a skúste to vysvetliť policajtovi na skúške :) ! Dať radu? no.... chce to jazdiť jazdiť a jazdiť aj nad rámec minimálnych hodín v kurze autoškoly a dostať pre radenie cit.
Funkcia spojky v aute by mala byť známa každému žiakovi v autoškole !!!
Spojka prenáša točivý (krútiaci)  moment motora a nachádza medzi výstupom motora a prevodovkou. Spojka umožňuje krátke prerušenie krútiaceho momentu kvôli radeniu rýchlostných stupňov a plynulému rozjazdu auta.  Inak povedané spojka v aute má za úlohu zapájanie a odpájanie hnacieho momentu motora od prevodovky a z prevodovky sa točivý moment motora prenáša na kolesa, auto sa pohybuje. Spojku ovláda vodič pedálom spojky.
Preradenie na iný RS...kedy preradiť...
Je rozdiel či idete s vozidlom po rovine, hore kopcom stúpanie je väčšie alebo menšie, idete dole kopcom, ste v aute len vodič alebo je plne naložené, máte príves, na streche box. Je rozdiel s akým motorom jazdíte, benzín, diesel, aký motor má výkon, točivý moment. Motor nesmie extrémne hučať, avšak nesmie sa dusiť na nízkych otáčkach. Radíme podľa otáčkomera a šikovnejší podľa sluchu.
Je rozdiel kedy preradím lebo auto je zaťažené, nie je, je len vodič a inštruktor alebo je tam navyše aj policajt (+100 kg), ťaháme príves a podobne...

Na rovine pri dosiahnutí 1500 až 2000 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Zaťažené auto, prívesný vozík, policajt v aute (+100 kg) daj 2500 ot.  

V stúpaní  pri dosiahnutí 2500 až 3000 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Väčšie stúpanie, zaťažené auto, policajt v aute (+100 kg) daj 3000 ot.

V klesaní pri dosiahnutí 1100 až 1500 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Dá sa radiť aj podľa rýchlosti na tachometri ale  toto platí len pre dané  auto v autoškole.
1 RS - jednotka
Slúži na rozjazd, pomalú jazdu do 15 - max 20 km/h napríklad v úzkom priestore , manévrovanie  s vozidlom na parkovisku, posúvanie sa na semafore, jazda cez kužele, jazda cez spomaľovač a pod
2 RS - dvojka
Po rozjazde radíme 2 RS. Na dvojke jazdíme v uličkách kde je "tesno,
podraďujeme tiež  dvojku pri príjazde ku križovatke pri dávaní prednosti na križovatke, pri odbočovaní  v meste na semafore, pri odbočovaní kde je cca 90 ° "odbočka",  dobre je spomaliť a podradiť dvojku v meste pred veľmi nebezpečnými miestami, rôzne nástupné ostrovčeky s ľuďmi a pod
Preradenie na 2 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.
Preradenie na 2 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
3 RS - trojka
Bežná jazda v meste od 30 do 50 km/h. Jazda v stúpaní do miernejšieho kopca. Nie ostré odbočovanie cca 90° ale
jemnejšie odbočovanie v meste na výpadovkách, obchvatoch pri odbočovaní radíme 3 RS.
Preradenie na 3 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.
Preradenie na 3 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
4 RS - štvorka
Viac prúdové  cesty v meste  kde je rýchlosť nad 50 km/h. Mimo mesta. Jemné stúpania.
Radím nad  5O km/h
Preradenie na 4 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.
Preradenie na 4 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
5 RS - päťka
Mimo mesta, na diaľnici, na rovine  nad 80 km/h, len mierné stúpanie
Preradenie na 5 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.
Preradenie na 5 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
R -spiatočka
Radí sa len na stojacom aute!
Email: info@dldviktoria.sk Tel: 0911868341
Kancelária autoškoly: Košice, Južná Trieda 93, Podnikateľské Centrum STROJÁR, 7 poschodie, č.d. 707-708
Tel: 0911868341 Email: info@dldviktoria.sk
0911868341, info@dldviktoria.sk
Návrat na obsah