Radenie rýchlosti
Pre žiaka autoškoly
Toto platí pre auto v autoškole
Časy keď žiak v autoškole nevedel radiť, inštruktor penil ale na skúške adept dostal od policajta vodičák sú už preč...
...aspoň v Košiciach... Kto je "drevo" tak treba jazdiť v kurze viac hodín a až potom na skúšky. Štát sprísnil, alebo len policajti?
...Niekedy sa na skúške jazdilo na dvojke celú skúšku, policajt bol ticho, teraz už policajti nie sú ticho a .... teraz keď nevieš radiť RS vykonaj skúšku na automate. Skúša štát, policajt nie autoškola !
Pretože podľa vyhlášky ktorú vydal štát (asi +- 2017 r) už na skúške policajt zohľadňuje aj fakt že či žiadateľ na skúške správne radí prevodové stupne podľa zaťaženia vozidla, na spotrebu a emisie produkované pri jazde. Z pohľadu autoškôl je kurz (počet hodín) rovnaký na manuál a automat, ale v automate ideš od začiatku len pravidlá CP a len brzda a plyn a automat sa rozbehne a radí prevodové stupne. Aj slabý žiak to zvládne. Na "manuále" musíš najprv zvládnuť spojku pri rozbehu, spojku pri radení a radenie RS "hore" ale aj "dole", a radiť prevodové stupne podľa zaťaženia vozidla, na spotrebu a emisie produkované pri jazde.
V autách sa používa
- manuálna prevodovka


vodič pre rozjazd, radenie, podraďovanie rýchlostných stupňov a zastavenie potrebuje vedieť ovládať spojku a používa manuálne - ručné radenie jednotlivých prevodový chstupňov. Na skúške policajt preveruje či žiadateľ správne radí prevodové stupne podľa zaťaženia vozidla, na spotrebu a emisie produkované pri jazde.
- automatická prevodovka
Polohy radiacej páky
P - "Parking", R - "Reverse", N - "Neutral", D - "Drive", M - "Manual", S - "Sport"
Pred jazdou stlačíte brzdový pedál presuniete páku do polohy D, pustíte brzdu a idete ...plyn... brzda... plyn... docela fajn :) a ja na takom jazdím súkromne.
Ak v autoškole po výcviku vykonáte skúšku na automate tak dostanete vodičák od policajtov s obmedzením len na automat !!!
O kurz na automat je malý záujem, počet hodín pre kurz je rovnaký ako na manuál. Naša autoškola kurz na automat nevykonáva. V Košiciach je cca 25 autoškôl ale len 3 - 4 vozidla na automat.
Manuálna prevodovka v autoškole:

Funkcia spojky v aute by mala byť známa každému žiakovi v autoškole !!!
Spojka prenáša točivý (krútiaci) moment motora a nachádza medzi výstupom motora a prevodovkou. Spojka umožňuje krátke prerušenie krútiaceho momentu kvôli radeniu rýchlostných stupňov a plynulému rozjazdu auta. Inak povedané spojka v aute má za úlohu zapájanie a odpájanie hnacieho momentu motora od prevodovky a z prevodovky sa točivý moment motora prenáša na kolesa, auto sa pohybuje. Spojku ovláda vodič pedálom spojky.
Preradenie na iný RS...kedy preradiť...
Je rozdiel či idete s vozidlom po rovine, hore kopcom stúpanie je väčšie alebo menšie, idete dole kopcom, ste v aute len vodič alebo je plne naložené, máte príves, na streche box. Je rozdiel s akým motorom jazdíte, benzín, diesel, aký motor má výkon, točivý moment. Motor nesmie extrémne hučať, avšak nesmie sa dusiť na nízkych otáčkach. Radíme podľa otáčkomera a šikovnejší podľa sluchu.
Je rozdiel kedy preradím lebo auto je zaťažené, nie je, je len vodič a inštruktor alebo je tam navyše aj policajt (+100 kg), ťaháme príves a podobne...
Na rovine pri dosiahnutí 1500 až 2000 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Zaťažené auto, prívesný vozík, policajt v aute (+100 kg) daj 2500 ot.
V stúpaní pri dosiahnutí 2500 až 3000 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Väčšie stúpanie, zaťažené auto, policajt v aute (+100 kg) daj 3000 ot.
V klesaní pri dosiahnutí 1100 až 1500 otáčok radíme vyššiu rýchlosť.
Dá sa radiť aj podľa rýchlosti na tachometri ale toto platí len pre dané auto v autoškole.
Dá sa radiť aj podľa rýchlosti na tachometri ale toto platí len pre dané auto v autoškole.
1 RS - jednotka
Slúži na rozjazd, pomalú jazdu do 15 - max 20 km/h napríklad v úzkom priestore , manévrovanie s vozidlom na parkovisku, posúvanie sa na semafore, jazda cez kužele, jazda cez spomaľovač a pod
Slúži na rozjazd, pomalú jazdu do 15 - max 20 km/h napríklad v úzkom priestore , manévrovanie s vozidlom na parkovisku, posúvanie sa na semafore, jazda cez kužele, jazda cez spomaľovač a pod

2 RS - dvojka
Po rozjazde radíme 2 RS. Na dvojke jazdíme v uličkách kde je "tesno, podraďujeme tiež dvojku pri príjazde ku križovatke pri dávaní prednosti na križovatke, pri odbočovaní v meste na semafore, pri odbočovaní kde je cca 90 ° "odbočka", dobre je spomaliť a podradiť dvojku v meste pred veľmi nebezpečnými miestami, rôzne nástupné ostrovčeky s ľuďmi a pod
Po rozjazde radíme 2 RS. Na dvojke jazdíme v uličkách kde je "tesno, podraďujeme tiež dvojku pri príjazde ku križovatke pri dávaní prednosti na križovatke, pri odbočovaní v meste na semafore, pri odbočovaní kde je cca 90 ° "odbočka", dobre je spomaliť a podradiť dvojku v meste pred veľmi nebezpečnými miestami, rôzne nástupné ostrovčeky s ľuďmi a pod

Preradenie na 2 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.

Preradenie na 2 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
3 RS - trojka
Bežná jazda v meste od 30 do 50 km/h. Jazda v stúpaní do miernejšieho kopca. Nie ostré odbočovanie cca 90° ale jemnejšie odbočovanie v meste na výpadovkách, obchvatoch pri odbočovaní radíme 3 RS.
Bežná jazda v meste od 30 do 50 km/h. Jazda v stúpaní do miernejšieho kopca. Nie ostré odbočovanie cca 90° ale jemnejšie odbočovanie v meste na výpadovkách, obchvatoch pri odbočovaní radíme 3 RS.

Preradenie na 3 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.

Preradenie na 3 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
4 RS - štvorka
Viac prúdové cesty v meste kde je rýchlosť nad 50 km/h. Mimo mesta. Jemné stúpania.
Radím nad 5O km/h
Viac prúdové cesty v meste kde je rýchlosť nad 50 km/h. Mimo mesta. Jemné stúpania.
Radím nad 5O km/h

Preradenie na 4 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.

Preradenie na 4 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
5 RS - päťka
Mimo mesta, na diaľnici, na rovine nad 80 km/h, len mierné stúpanie
Mimo mesta, na diaľnici, na rovine nad 80 km/h, len mierné stúpanie

Preradenie na 5 RS . Otáčky a rýchlosť na rovine.

Preradenie na 5 RS . Otáčky a rýchlosť v kopci.Vo veľkom až 3000 ot.
R -spiatočka
Radí sa len na stojacom aute!
Radí sa len na stojacom aute!